بانوی پرچمدار المپیک: دو ماه قرنطینه بودم/ افت کردم اما تلاش می‌کنم

سمانه بیرامی باهر در مورد کاهش آمادگی خود در شرایط تعطیلی فعالیت‌های ورزشی گفت: قدرت بدنی و آمادگی جسمانی‌ام در این مدت به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد، البته به تازگی تمریناتم را شروع کرده‌ام.

به گزارش پایگاه خبری زنان آگاه (آوانا) به نقل از ایسنا، سمانه بیرامی باهر، اسکی باز ایران در گفت‌گو با ایسنا به وضعیت خود در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی پیست‌های اسکی اشاره و بیان کرد: حدود دو ماه واقعا در قرنطینه بودم، در محیط بیرون تمرین نمی‌کردم و فقط برخی حرکات ورزشی را در خانه انجام می‌دادم. با این حال رشته ما سخت است و نمی‌توانیم با ورزش‌های داخل خانه آمادگی خود را حفظ کنیم.

او در این مورد افزود: قدرت بدنی و آمادگی جسمانی‌ام در این مدت به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد، اگر در زمستان ۹۵ درصد آمادگی داشتم در این مدت به ۱۰ درصد رسیدم. البته به تازگی تمرینات رول اسکی را در جاده های آسفالت و سربالایی شروع کرده‌ام.

در عضلاتم ضعف حس کردم

بیرامی در مورد شروع تمرینات خود گفت: از اینکه  دوباره به تمرین اصلی و مورد علاقه ام برگشته‌ام خیلی خوشحال هستم البته در شروع کارم متوجه شدم که خیلی عقب افتاده‌ام. در سال‌های گذشته هم تمریناتم را از بهار شروع می‌کردم اما قبلا این ضعف را در عضلاتم حس نمی‌کردم. البته در مدت سه هفته‌ای که از شروع تمریناتم می‌گذرد خیلی نسبت به قبل بهتر شده‌ام و باز هم سعی می‌کننم که به شرایط نرمالم برگردم.

این اسکی باز در مورد کاهش سطح آمادگی خود بیان کرد: این کاهش آمادگی در صورتی روی کارم تاثیر داشت که در چند ماه آینده مسابقه‌ای برگزار می‌شد اما اکنون مسابقه‌ای نداریم. مسابقات رول اسکی احتمالا اواخر تابستان یا اوایل پاییز برگزار می‌شود بنابراین زمان لازم برای تمرین و آمادگی دارم. با این حال دو ماه عقب هستم و زمانی که می‌توانستم به تمرین و هوازی اختصاص بدهم را از دست داده‌ام.

برای المپیک تلاش می‌کنم

پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در مورد شانس حضور مجدد در این بازی‌ها گفت: امیدوارم که سهمیه بگیرم. سه سال از المپیک قبلی که پرچمدار کاروان ایران بودم، گذشته و در این مدت به لطف خدا در تمام مسابقات رول اسکی و اسکی روی برف مقام نخست را کسب کرده‌ام. هنوز هم تلاش و تمرین می‌کنم تا رتبه‌ام را حفظ کنم. مدتی دیگر تا المپیک مانده و باید بیشتر از این سعی کنم.

جایگاه بدی در جهان نداریم

او در مورد وضعیت اسکی بانوان ایران بیان کرد: با اینکه نسبت به کشورهای دیگر برف کمتری داریم اما جایگاه‌مان بد نیست. کشورهای دیگر ۱۲ ماه برف دارند در حالی که برف ما سه ماه است، از این زمان هم اگر اتفاقی نیفتد، استفاده می‌کنیم، مثلا سه سال پیش که به المپیک رفتیم تا ماه بهمن برف نیامد، پیست‌ها چند روز قبل از پرازمان باز شدند و اصلا روی برف تمرین نداشتیم.

بیرامی باهر به ماده تخصصی خود در اسکی اشاره و بیان کرد: اسکی استقامت دو ماده اسپرینت یا سرعت و دیستانس یا مسافت  ۱۰، ۱۵ و ۲۰ کیلومتر دارد که برخی در اسپرینت و برخی در دیستانس تخصص دارند، مثال ساده آن ماراتن و دوی ۱۰۰ متر در دوومیدانی است که ورزشکار ۱۰۰ متر در مارتن نتیجه نمی‌گیرد و بالعکس اما هر دو دوومیدانی هستند. تخصص من دیستانس است و  در مسافت‌های ۱۰ کیلومتر بهتر نتیجه می‌گیرم؛ تا به حال سه بار در قهرمانی جهان شرکت کرده‌ام که دو دور اول در مرحله مقدماتی بیست و چهارم شدم و در مرحله مقدماتی جام جهانی اتریش در جایگاه ۱۴ قرار گرفتم یعنی ۱۰ پله جایگاهم را بهتر کردم اما هیچ وقت در اسپرینت نتیجه نمی‌گیریم چون تخصص بیشتر اسکی بازان ما دیستانس است. با این حال در مسابقات سرعت شرکت می‌کنیم تا استرس‌مان کمتر شود و تجربه بهتری به دست بیاوریم.