ابتکار: هیچ منع قانونی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دکتر معصومه ابتکار به سوالات بخش خبری «مجله روز» رادیو معارف درباره ورود و حضور زنان در سالن‌های ورزشی و ورزشگاه‌ها پاسخ داد.

 

در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:    

*طبق احکام اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران برقرار است یک سری حرمت‌ها و قوانینی برای حضور زنان در جامعه، اشتغال آنان و ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها وجود دارد؛ آیا شما با ورود زنان به ورزشگاه‌ها موافق هستید؟

-برای آقایان چارچوب و حدود الهی نداریم و این مسائل فقط برای زنان است؟

 

*بله! صد در صد برای آقایان هم چنین چارچوبی وجود دارد.

-احسنت. پس این موارد برای همه وجود دارد و حدود الهی، تعاریفی را در شرایط خاص برای مردان و زنان در نظر گرفته است. بر این اساس، چارچوب‌های روابط اجتماعی در داخل و خارج از خانواده در جهت ایجاد مناسبات سالم و حفظ حرمت‌ها متفاوت هستند. اساس تمام حدود الهی برای این است که خانواده‌ها زندگی سالمی در جامعه داشته باشند. پس نباید اینطور تصور شود که شرع مقدس فقط برای خانم‌ها محدودیت تعیین کرده است.

 

*بحث ما درباره ورود زنان به ورزشگاه‌هاست.

-بحث ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها هم از همین تصورات شروع می‌شود. زیرا با نوع رفتارها و صحبت‌ها این تصور القا شده که محدودیت‌ها فقط برای زنان است در حالی‌که آقایان هم باید حدود و چارچوب‌هایی را رعایت کنند و برای هرکدام از آن‌ها نیز خطر قرمزهایی ترسیم شده است. بنابراین محدودیت‌ها و حدود الهی برای هردو وجود دارد.

 

*پس حضرتعالی با حضور خانم‌ها به ورزشگاه‌ها موافق هستید، چرا؟

-امید و نشاط از مهمترین عناصری هستند که باید به آن توجه داشته باشیم. انسان مومن، مسلمان یا حتی یک عضو جامعه باید روح و ذهن سالم، با نشاط و امیدوار داشته باشد که ممکن است الزاماتی هم برای افراد در نظر گرفته شده باشد. بنابراین دولت و حکومت باید فضای نشاط، ورزش و شادابی را برای زنان و مردان در محیطی سالم مهیا کنند.

 

*معیار تشخیص پدیده‌ای در جامعه برای اینکه مطابق با موازین شرعی است با کیست؟

-قانون و مقررات، معیار و مرجع تشخیص بحساب می‌آیند. انطباق قوانین با شرع مقدس توسط شورای نگهبان انجام می‌شود.

زنان به بعضی ورزش‌ها و حتی حضور در ورزشگاه‌ها علاقه دارند و نسبت به برخی ورزش‌ها و حتی حضور در سالن‌های ورزشی هم علاقه‌ای نشان نداده‌اند از طرفی هم خانم‌ها سال‌هاست که در ورزش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و مشکلی هم رخ نداده است. تا اینکه در سالی و مسابقه‌ای مسائلی پیش آمد و بسیاری نسبت به آن متمرکز شدند و آن را مطرح کردند.

در هیچ جای قانون محدودیتی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها و فضاهای ورزشی نداریم، اما اتفاقی پیش آمد و گفتند خانم‌ها نباید در ورزشگاه‌های روباز حضور داشته باشند که از آن موقع تاکنون این ممنوعیت به قانون تبدیل نشده بلکه یک رویه شده است.

 

*از شما می‌خواهم اجازه دهید نظر دو تن از مراجع تقلید را درباره حضور زنان به ورزشگاه‌ها برای شما قرائت کنم.

-من هم از شما می‌خواهم پای آقایان مراجع را باز نکنید.

 

*اما آقای مکارم سفت و محکم گفتند که این مساله خط قرمز ماست.

-چون اطلاعات غلط و شرایط نادرستی را به مراجع ارائه کردند. بله وقتی اطلاعات غلط داده شود طبیعی است که این عزیزان نگران شرایط جامعه و مسائلی شرعی شوند، اما اجازه دهید که مطالب، درست منتقل شود؛ قرار نیست اتفاق خاصی در ورزشگاه رخ دهد و قرار هم نیست خلاف شرع انجام شود. همانند دیگر فضاهای اجتماعی و با رعایت شئونات حضور زنان در ورزشگاه‌ها امکان‌پذیر است.

 

*یعنی باید جای زنان با آقایان را در ورزشگاه‌ها جداکنیم؟

-باید چنین کاری شود چراکه این مساله جزو شیوه‌نامه‌ به حساب می‌آید.

 

*اما چرا در پخش مسابقات جام‌جهانی در آزادی جداسازی نشد؟

-چون خانواده‌ها حضور داشتند. اگر می‌خواهیم خانواده‌ها با نشاط باشند باید تفریحاتی را هم برای آنان مهیا کنیم زیرا باید بتوانند با یکدیگر به سینما، پارک و ورزشگاه‌ها بروند و شاد باشند. جداسازی جایگاه و خدمات از موارد شیوه‌نامه‌ای است که دولت درباره حضور زنان به ورزشگاه‌ها کار کرده است. مطمئنا با حضور زنان، سطح فرهنگ و نوع ادبیات در ورزشگاه‌ها‌ تغییر می‌یابد.

 

*ممکن است با حضور زنان در ورزشگاه‌ها یکسری اتفاقات ناخواسته رخ دهد.

– واقعیت‌ها را ببینید. اتفاقات ناخواسته در جامعه و خیابان هم رخ می‌دهد و ممکن است افرادی هنجارشکنی کنند. شما می‌گویید بد! پس حداقل در جاهایی میان بد و بدتر، بد را انتخاب کنید، ما که نمی‌توانیم همه فضا را برای جوانان ببندیم چون اصلا مفید فایده نیست و نتیجه‌اش باعث افزایش بیماری‌های روحی، روانی و تنش می‌شود. ما دنبال بروز رفتارهای هنجارشکنانه نیستیم و همانطور که گفتم باید حدود رعایت شود.

تفریحات سالم جزو اولویت‌های هر جامعه‌ای بحساب می‌آید و ما نیز باید به تفریحات و روابط سالم خانواده‌ها و جوانان توجه زیادی نشان دهیم تا از بروز تنش جلوگیری شود. بنابراین بدون در نظر گرفتن نشاط نمی‌توانیم برای جامعه میلیونی برنامه‌ریزی کنیم. باور داشته باشیم سالم‌ترین فضا، فضاهای ورزشی هستند.

 

*بسیاری از مخاطبان با ارسال پیام، مخالفت خودشان را نسبت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها اعلام کردند و گفتند که در ابتدا باید فرهنگ سازی انجام شود.

-اولا، باشگاه‌ها دارای انجمن‌های فرهنگی هستند و اقدامات فرهنگی در حال انجام است. بله دوره‌ای وجود داشت که برخی طرفداران اتوبوس‌ها را هم تخریب می‌کردند، اما با کارهای فرهنگی این رفتارها از سوی هواداران به حداقل ممکن رسیده و وزارت ورزش و جوانان هم در زمینه فرهنگ سازی اقدامات زیادی کرده است. همانطور که گفتم حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها فرهنگ را رشد می‌دهد و باعث حفظ حرمت‌ها می‌شوند.

ثانیا، چرا عده‌ای خانم‌ها را منشا مشکلات می‌دانند؟ متاسفانه شماهم گفتید یکی از مخاطبان با ارسال پیامی حضور خانم‌ها را باعث بی‌بندوباری دانسته است. اینکه لزوم دارد یا ندارد یا اینکه خانم‌ها در جایی باشند یا نباشند یک بحث سلیقه‌ای است. اوایل انقلاب هم برخی می‌گفتند لزومی ندارد که خانم‌ها در رشته‌‌های مهندسی یا پزشکی تحصیل کنند.