کارشناس رشته‌های انجمن‌های ورزشی:حجاب مانع از ورزش بانوان نخواهد شد

رشته‌های ورزشی بسیار زیادی در کشور وجود دارد که برخی از افراد حتی تا کنون نام آن‌هارا نشنیده‌اند و این در حالی است که در این رشته‌ها شاهد کسب مدال‎های قهرمانی و تلاش ورزشکاران ایرانی برای بالا نگه داشتن پرچم کشور هستیم.

به گزارش زنان آگاه، بانوان همانند مردان ورزشکار می‎کوشند تا افتخارات ورزشی خوبی را ثبت کنند.

رشته‌های انجمن‌های ورزشی که برخی از آنان به عنوان ورزش‏‎های نوپا محسوب می‌شوند علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است و ورزشکاران در این رشته‌ها فعال هستند و در مسابقات بین المللی دارای مقام هستند.

در این راستا مهدی میرزائیان کارشناس رشته‌های انجمن‌های ورزشی به پرسش‌های خبرنگار زنان خبر پاسخ داد که در ادامه با هم می‌خوانیم.

ورزش در سلامت روح و روان افراد چه تاثیری دارد؟

اهمیت ورزش در سلامت، کنترل بیماری، حفظ روحیه نشاط و تندرستی افراد بسیار زیاد است که نباید از آن غافل شد؛ علاوه بر اینکه ورزش به بازسازی بدن و تامین سلامت جسم کمک می‌کند برای تقویت روان تاثیرگذار است، سلامت جسم و روح در کنار یکدیگر باید ایجاد شود که انجام ورزش آن را محقق می‌کند.

در دهه اخیر شاهد فعالیت بانوان در رشته‎های ورزشی بوده‌ایم، فدراسیون انجمن‌های ورزشی در حوزه بانوان چه فعالیت‌های داشته است؟

فدراسیون انجمن‌های ورزشی ۱۸ انجمن را تحت پوشش دارد که به صورت ویژه فعالیت می‌کنند و مدال‌های خوبی در عرصه‌های بین المللی و آسیایی کسب کرده‌‌اند، سهم بانوان از مدال‌ها بسیار پرنگ است و از تلاش در رشته‌ ورزشی خود غافل نمی‌شوند.

بانوان در بیشتر رشته‌ها فعالیت مناسبی دارند، آنان با تمرین‎های تاثیرگذار و اردوهای مستمر تلاش می‌کنند تا بهترین مقام‎ها را کسب کنند و پرچم کشور را همیشه بالا نگه دارند. اهمیت دادن به ورزش بانوان پتانسیل‌های آنان را شکوفا می‌کند.

آیا در رشته‌های هوایی بانوان قادر به فعالیت هستند؟

خوشبختانه رشته های انجمن‌های ورزشی بسیار متنوع است که با توجه به نوپا بودن آن شاهد

فعالیت خوب بانوان در ورزش‌های هوایی مثل پاراگلایدر و پاراموتور که در گروه وسایل پروازی سبک یا هواپیماهای فوق سبک قرار می‌گیرد هستیم. زنان خلبان در این حرفه فعال هستند که مجوز رسمی انجمن ورزش‌های هوایی را دارند.

برای فعالیت در ورزش‌های هوایی بانوان هیچ محدودیتی وجود ندارد و با گذراندن دوره‌های آموزشی و تخصصی می‎توانند در این حرفه مشغول شوند.

 

ورزش های آبی شامل چه رشته هایی است و وضعیت حضور بانوان در این رشته‌ها چگونه است؟

ورزش‌هایی همچون جت اسکی، اسکی روی آب، موج سواری و… از جمله رشته‌هایی است که در این انجمن فعال هستند و بانوان ورزشکار به خوبی در این حوزه موفق بوده‌اند.

بانوان در رشته اسکی روی آب یک مدال طلا و نقره کسب کرده‎اند که با تمرین‌های حرفه‌ای آمادگی خود را برای مسابقات آینده بالا می‌برند. این رشته هیچ محدودیتی برای بانوان ندارد و مادران می‌توانند دختران خود را برای فعالیت حرفه‎ای در این رشته هیجان‌آور و بانشاط آبی هدایت کنند.

وضعیت ورزش بانوان در رشته‌های رزمی چگونه است؟

خوشبختانه شاهد حضور بانوان در کلیه رشته‌های ورزشی هستیم که تمرین‌ها، فعالیت و مدال‌های آنان در رشته‌های رزمی قابل تقدیر است؛ علاوه بر رشته تکواندو که ورزش شناخته شده در بین عموم مردم است شاهد حضور بانوان در ورزش کیک بوکسینگ واکو و ساواته هستیم.

بانوان در مسابقات آسیا رشته کیک بوکسینگ واکو مدال‌های درخشانی را کسب کردند و در این حوزه اردوهای مستمر برگزار می‌شود و استان‌های کشور در این بخش فعال هستند.

همچنین در رشته ساواته که بوکس فرانسوی است بانوان نیز فعال هستند، مسابقات انتخابی تیم ملی بانوان برگزار شده است که در شهریور ماه مسابقات جهانی بلغارستان در شهر پلودیو برگزار خواهد شد.

آیا ورزش و مقام‌های بانوان به مرحله شکوفایی رسیده است؟

تمام رشته‌های فدراسیون انجمن‌های ورزشی به مرحله بازدهی و افخارآفرینی رسیده‌اند که شاهد شکوفایی بانوان در این عرصه هستیم، تجربه نشان داده است جامعه ورزش زمانی که به حوزه بانوان اعتماد کرده است نتیجه بسیار خوب و ثمر بخش گرفته است.

بانوان استعدادهای شگرف و بالقوه دارند که فعالیت آنان در رشته‌های ورزشی و کسب مدال‌های قهرمانی باعث افتخار است، حمایت و پشتیبانی از ورزش بانوان باعث شکوفایی پتانسیل‌های آنان می‌شود.

تیم ملی سپک تاکرا سال گذشته در مسابقات جهانی که در تایلند برگزار شد و بانون برای اولین بار در تاریخ این رشته صاحب مدال طلا شدند و همچنین در رشته جهت یابی دو سال گذشته اولین مدال تاریخ این رشته را بانوان کسب کردند.

 

باتوجه به پوشش اسلامی زنان ایران در رشته‌های ورزشی چه محدودیت‌هایی برای آنان به وجود می‌آید؟

معاونت توسعه ورزش بانوان در هر رشته که در هر فدراسیون ورزشی وجود دارد لباس ویژه بانوان را به صورت کارشناسی طراحی می‌کند.

در ورزش‌های آبی هیچ محدودیتی برای فعالیت بانوان نداریم و با پوشش اسلامی تمرین می‌کنند و در مسابقات بین المللی نیز حضور دارند، حجاب مانع از ورزش بانوان نخواهد شد.

پوشش، لباس و حجاب بانوان ورزشکار ایرانی می‌تواند الگوی مناسبی برای رشته‌های ورزشی کشورهای مسلمان باشد، مصر و دیگر کشورها از لباس بانوان ایرانی الگو می‎گیرند.

چه رشته‌هایی در انجمن‌های ورزشی فعالیت دارند؟

ورزش‌هایی مثل اسپوکس، دارت، جت اسکی، بازی روی آب، بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک، ورزش‌های هوایی، ساواته، کریکت، سافت بال ، جهت یابی، راگبی، فلوربال، سپک تاکرا، طناب کشی، فوتبال رومیز، کیک بوکسینگ واکو، موج سواری از جمله رشته‌های انجمن‌های ورزشی هستند که افتخارات خوبی از سوی زنان و مردان ورزشکار کسب کرده‌اند، ورزشکاران برای تقویت روحیه و تشویق نیازمند حمایت مسئولین و مردم هستند.