درخواست گوترش برای حضور زنان در همه زمینه‌های صلح و امنیت

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی صلح‌بانان ملل متحد، ۲۹ مه ۲۰۲۰ برابر با ۹ خرداد، ضمن اشاره به موضوع امسال این روز یعنی «زنان در حفظ صلح»، خواستار تلاش بیشتر برای رسیدن به برابری حضور زنان در همه زمینه های صلح و امنیت شد.

به گزارش  پایگاه خبری زنان آگاه (آوانا) به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، در متن پیام آنتونیو گوترش  آمده است: امروز، بیش از یک میلیون زن و مردی را گرامی می داریم که به عنوان صلح بانان ملل متحد خدمت کرده اند و بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ نفر را ارج می‌نهیم که جان خود را در راه انجام وظیفه از دست داده اند و همچنین از ۹۵ هزارغیر نظامی، پلیس و کادر نظامی مستقر در سراسر دنیا، قدردانی می کنیم.

در ادامه این پیام تاکید شده است: آنان با یکی از بزرگترین چالش های حال حاضر رو به رو هستند، اجرای دستورالعمل های صلح و امنیت خود در حالی که به کشورها کمک می کنند تا با همه گیری کووید-۱۹ مبارزه کنند، موضوع گرامیداشت امسال این روز، زنان در حفظ صلح- نقش محوری آنان در عملیات ما را برجسته می کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این پیام آورده است: زنان اغلب در جوامعی که درآن خدمت می کنیم، دسترسی بیشتری  دارند و به ما در افزایش حمایت از غیرنظامیان، ارتقاء حقوق بشر و بهبود عملکرد کلی، کمک می کنند، امروز به ویژه به این دلیل مهم است که زنان در خط مقدم در حال کمک رسانی برای پاسخ به کووید-۱۹ در مناطق بی ثبات هستند، با استفاده از رادیو محلی برای پخش پیام های سلامت عمومی، رساندن تدارکات ضروری به جوامع برای پیشگیری و کمک به تلاش های صلح سازان محلی. با اینحال، زنان فقط ۶ درصد از نظامیان، پلیس، دادگستری و کادر اصلاحات درحوزه ماموریت ها را تشکیل می دهند.

گوترش تاکید کرده است: همچنان که بیستمین سالگرد قطعنامه۱۳۲۵ شورای امنیت درباره زنان، صلح و امنیت را گرامی می داریم، باید برای رسیدن به برابری حضور زنان در همه زمینه های صلح و امنیت، بیشتر تلاش کنیم، بیایید با یکدیگر برای برقراری صلح، غلبه بر همه گیری و ساختن آینده ای بهتر  پیش رویم.