مادران و کودکانی که با ظهور کرونا سرگردان شده اند

تعطیلی مهد کودک های پایتخت پس از همه گیری بیماری کرونا برای مادران شاغلی که در ادارات مشغول کار هستند و این روزها اگر چه به صورت شیفتی و دو سوم(بر اساس تصمیم دولت) باید بر سر کار خود حاضر شوند مشکلاتی را ایجاد کرده و در واقع موجب سرگردانی این مادران و کودکانشان شده است

به گزارش پایگاه خبری زنان آگاه (آوانا) به نقل از ایرنا، تعطیلی مراکز آموزشی و مهدهای کودک برای رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از تجمع در مکان ها باعث شد تا شاغلان در بلاتکلیفی وضعیت فرزندانشان قرار بگیرند.

مادر شاغلی که تا حدود ۷۰ روز پیش کودکش را در مهدکودک قرار می داد با بازگشایی محل کارش دیگر نمی تواند کودک را در کنار خودش نگه دارد و با تعطیلی مهدهای کودک مجبور است از پرستار کودکی که شاید هیچ شناختی از او ندارد، استفاده کند.

پرستارهایی که اصلا معلوم نیست آیا سابقه کافی برای نگهداری و آموزش کودک دارند یا نهٰ؟ اصلا این افراد قابل اعتماد از لحاظ اخلاقی و فرهنگی هستند یا نه؟ این مباحث باعث شده است تا هر روز استخدام کودک با تردید و یا حتی با استقبال خانواده ها همراه باشد.

بعضی از خانواده ها در تهران فرزندانشان را به پدران و مادران خویش و حتی به اقوام نزدیک می سپارند تا به محل کار خود برسند که خود این کار نیز از لحاظ رعایت نکات بهداشتی و مساله در خانه ماندن چالش هایی را ایجاد کرده است.

بعضی دیگر از خانواده ها در تهران خویشاوندی ندارند تا فرزندانشان را به آن بسپارند از این رو نیاز به پرستار در این روزهای کرونایی تهران زیاد شده است. خانواده هایی که دست به دامان مربیان مهدکودک شده اند و از آنها خواهش می کنند که حتی برای چند ساعتی کودکشان را به او که از قبل میشناخته اند؛ بسپارند.

لیلا رئیس صفری مربی کودک و مددکار اجتماعی که دارای ۱۲ سال سابقه کار است به خبرنگار ایرنا می گوید: یکی از مادران که دارای فرزند ۴ ساله است از من خواهش می کرد تا زمانی که سرکار می رود کودکش را در خانه خودم نگهداری کنم.

وی می گوید: با وجود اصرارهای زیادی که کردند من از این کار به دلایل مختلفی از جمله عواقب مسئولیت این کار در خانه خودم و هم پوشانی با نگهداری فرزندم اجتناب کردم.

رئیس صفری ادامه می دهد: حتی در تماس تلفنی که سایر مادران با من داشتند از سورفتارهایی که اقوام با فرزندانشان و ارائه تربیت های غلط و ناخواسته اظهار ناراحتی می کردند.

وی از تبلیغ و فعالیت پرستارهای کودک غیر متخصص در شبکه های مجازی انتقاد می کند و می گوید: نحوه برخورد و ارائه آموزش برای کودکان در مقاطع سنی مختلف، متفاوت است این در حالی است که ما شاهد تبلیغ پرستارهای کودک و حتی جذب آنها توسط مادران هستیم.

این مربی کودک و مددکار اجتماعی اضافه می کند: یکی از مادران از اینکه فرزندش را به دست پرستاری غیر متخصص سپرده بود بسیار ناراحت بود و با رفتارهایی که از این پرستار دیده بود او را از ادامه فعالیت معاف کرد.

وی تاکید می کند: بسیاری از مادران شاغل، مجبور هستند تا فرزندشان را در مهدکودک قرار دهند که با تعطیلی مهدهای کودک، اکنون روی به جذب پرستاران و مربی های غیر متخصص کرده اند که این امر در شخصیت سازی کودکان تاثیر منفی خواهد گذشت.

مربی کودک و مددکار اجتماعی ادامه می دهد: تعطیلی به یکباره مهدهای کودک و قرار گرفتن کودک در کنار خانواده ها باعث وابستگی کودکان به والدین شد و بعد از بازگشایی مهدهای کودک مشکلاتی از جمله بی قراری و دلبستگی به والدین و حتی دوگانگی رفتار را در کودکان خواهیم داشت.

وی، همچنین به مشکلات قشر مربیان می پردازد و می گوید: نه تنها در این بین خانواده ها و کودکان دچار مشکلاتی شدند بلکه قطع حقوق، عیدانه و سایر مسایل باعث شد تا مشکلات اقتصادی مربیان مهدهای کودک بیشتر شود.

فعالیت پرستاران و مربیان غیرمتخصص و مراکز غیرمجاز نگهداری کودکان

لیلا علیزاده مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران که دکترای علوم تربیتی را دارد به خبرنگار ایرنا می گوید: مادران شاغل در سایت دیوار اقدام به جذب و استخدام پرستار کودک کرده اند که این امر مشکلاتی را به بار خواهد آورد از این رو باید جلوی این کارها گرفته شود.

وی که دارای ۲۰ سال سابقه کاری درحوزه مددکاری اجتماعی است می گوید: باید بر روی آگهی هایی که در روی شبکه های مجازی گذاشته می شود نظارت شود تا در آینده دچار معضل برای خانواده ها نشویم.

این مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران ادامه می دهد: نه تنها پرستارهای غیرمجاز بلکه مراکز غیرمجاز اقدام به نگهداری کودکان به صورت ساعتی می کنند و خانواده ها نیز از روی اجبار تن به این کار می دهند.

وی تاکید می کند: بسیاری از خانواده ها در تهران تک فرزند دارند و زمانی که سرکار می روند فرزندانشان را هر روز در کنار یکی از اقوام نگهداری می کنند که این امر باعث آسیب به کودکان می شود.

علیزاده اضافه می کند: در مهدکودک کودک بعد از مادر، مربی را جایگزین آن قرار می دهد این در حالی است که اکنون با پرستارها و مربی های مختلف از جمله اقوام و آشنایان در ارتباط است و این امر باعث الگو برداری غلط و دریافت آموزش های منفی از آنها و حتی مشکلاتی در آنها می شود.

کرونا مهدهای کودک را ورشکسته کرد

وی همچنین در بخش دیگر از تعطیلی مهدهای کودک انتقاد می کند و می گوید: کرونا باعث ورشکستگی مهدهای کودک، از بین رفتن سرمایه بخش خصوصی و جذب مربیان و پرستارها در مشاغل دیگر شده است.

این مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران ادامه می دهد: اجاره یک مهدکودک در منطقه متوسط تهران حدود ۱۰۰ میلیون تومان بهای پیش پرداخت و ۲۵ میلیون تومان اجاره ماهانه است که بعد از گذشت این چند ماه تعطیلی، مدران مهدهای کودک قادر به پرداخت اجاره بها نشده اند و مالکان ساختمان ها از بهای پیش پرداخت کم کرده اند.

وی خاطر نشان می کند: از زمان تعطیلی مهدهای کودک اعلام کرده ایم که شهریه دریافتی از خانواده ها طی این چند ماه که تعطیل بوده است به خانواده ها بازگردانده می شود و بعد از بازگشایی مهدها می توانند تحویل بگیرند و یا از خدمات بهره مند شوند.

فشار بر روی مادران شاغل زیاد شده است

لیلا قاسمی از دیگر روان شناسان و متخصصان در حوزه کودک با ۱۸ سال سابقه فعالت است که از اعتراض زنان شاغل نسبت به تعطیلی مهدهای کودک می گوید که فشار بر روی مادران شاغل زیاد شده است و مجبور هستند به خاطر از دست ندادن شغلشان، فرزندانشان را به اقوام و حتی پرستارهای غیرمتخصص بسپارند.

وی که مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران است، بیان می کند: اکنون که نهادها و اداره ها فعال شده اند و درخواست خانواده ها برای جذب پرستار زیاد شده است و مادران از ما می خواهند که به آنها مربی معرفی کنیم این در حالی است که ما ظرفیت اعزام تعداد مربیان را بنا بر افزایش درخواست خانواده ها نداریم.

قاسمی می گوید: برخی از خانواده ها گله مند از تعطیلی مهدهای کودک و جذب پرستارهای غیرمجازی که از فضای مجازی کرده اند و از نوع رفتار آن نسبت به فرزندشان ابراز نگرانی می کنند.

وی اضافه می کند: یکی از این خانواده ها با نصب دوربین مدار بسته در منزلش، رفتارهای یکی از این پرستاران را دنبال کرده و از رفتارها و حرکت های نامناسب آن با فرزندش شاکی شده است.

این روان شناس، خاطر نشان می کند: مهدهای زیرزمینی و غیرقانونی فعال شده است و حتی تعدادی از  خانه ها بازی اقدام به نگهداری چندساعته کودکان در مکان های غیرمناسب و غیراستاندارد می کنند.

وی با بیان این که باید وضعیت مهدهای کودک مشخص شود می گوید: با تعطیلی مهدهای کودک، قادر به پرداخت اجاره بها و حتی قبض های آب، برق،گاز و مالیات نیستیم.

این مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران اضافه می کند: همچنین در فضاهای مجازی شایعه شده که بهزیستی تهران اجاره بهای مهدهای کودک را پرداخت کرده است این در حالی است که بهزیستی بر فعالیت مهدهای کودک نظارت می کند و متولی پرداخت اجاره بها نیست.

وی می گوید: تنها توانسته ایم حق بیمه مربیان را پرداخت کنیم این در حالی است که بیمه نیز موظف به پزداخت بخشی از این بیمه است که هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است.

وی از فروش وسایل مهدهای کودک خبر می دهد و می گوید: با مراجعه به سایت دیوار و سایر فضاهای مجازی می توانید ببینید که بسیاری از  موسسان مهدهای کودک وسایل را به فروش گذاشته اند و برخی دیگر با صاحبان ملک فسخ قرارداد کرده اند.

قاسمی ادامه می دهد: مشکلات تعطیلی مهدهای کودک، از جهت های مختلف هم برای خانواده ها و هم برای موسسان آن گریبان گیر شده است و اگر فکری برای آن اندیشیده نشود در آینده معضلاتی به وجود خواهد آورد.

کادر اداری مهدهای کودک مجوز فعالیت دارند

بهزیستی استان تهران بر فعالیت و نحوه عملکرد ۸۵۰ مهدکودک که زیر نظر این نهاد است نظارت می کند به سراغ مدیرکل آن رفتیم تا نسبت به بازگشایی و بلاتکلیفی مهدهای کودک جویا شویم.

امین شاهرخی به خبرنگار ایرنا می گوید: بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا، همزمان با تعطیلی مدارس، در اوایل اسفندماه سال گذشته مهدهای کودک و مراکز توانبخشی نیز تعطیل شد.

وی ادامه می دهد: دولت زمینه دورکاری کارمندان و شاغلان را فراهم کرد که این امر به مادران شاغل کمک کرد تا بیشتر و با برنامه ریزی بتوانند در کنار فرزندانشان باشند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه شیوه نامه بهداشتی برای بازگشایی مهدهای کودک تهیه شده است می گوید: این شیوه نامه به رعایت مسائل بهداشتی و نظارت ناظران بهزیستی بر مهدها پرداخته است و برای تعیین و تکلیف به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده است.

وی بیان می کند: از مشکلاتی که برای خانواده ها و مهدهای کودک اتفاق افتاده است در جریان هستیم ولی بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا فعلا مجاز به بازگشایی مهدهای کودک نیستیم و احتمالا اگر ابلاغ شود اوایل خردادماه مانند مدارس، مهدهای کودک نیز باز خواهد شد.

شاهرخی ادامه می دهد: اکنون به موسسان مهدهای کودک ابلاغ کرده ایم تا کادر اداری را باز کنند و با ضدعفونی کردن بخش های مختلف، برای بازگشایی آماده سازی کنند.

موسسان مهدهای کودک تسهیلات دریافت می کنند

مدیرکل بهزیستی استان تهران با مرور مشکلات موسسان مهدهای کودک می گوید: برای کاهش آسیب های مالی پویش عدم اجاره دریافت اجاره بها را راه اندازی کردیم و این امر باعث شد تا تعدادی از مالکان نسبت به بخشش و یا به تعویق انداختن اجاره بها کمک کنند.

وی تاکید کرد: همچنین صاحبان امتیاز مهدهای کودک را به عنوان مشاغل آسیب دیده به وزارت رفاه اعلام کردیم تا در قالب تسهیلاتی بتوانند خدمات دریافت کنند.
سپردن فرزندانان به پرستاران و مربیان امروز به یکی دیگر از مهمترین دغدغه ها در خانواده ها تبدیل شده است که باید با دقت بیشتر والدین در انتخاب مربی و پرستار مشکلات دیگر را دامن نزد.

مشکلاتی اجتماعی و فرهنگی کودکان که در آینده بروز خواهد کرد و تاوانی بس سنگین را به جای خواهد گذاشت.

ویروس کرونا نه تنها باعث تعطیلی مهدهای کودک و ایجاد مشکلات برای موسسان و ضربه زدن به ان شغل شده است بلکه بسیاری از حرفه ها را نیز از پای درآورده است که با نابودی آن و نگاه خوشبینانه مسیر برای همه دوباره هموار خواهد شد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت (۱۹ اردیبهشت) اعلام کرد: تاکنون ۱۰۴۶۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و جان باختگان کرونا در کشور به ۶۵۴۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۸۳۸۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.