توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و چشم انداز تولید شغل

به گزارش پایگاه خبری زنان آگاه(آوانا)-به نقل از ایرنا خوزستان ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار دارد که متوسط سنی آنها ۲۵ تا ۳۵ سال است؛ این استان موفق به دریافت بیشترین اعتبارات از شورای اجتماعی کشور در حوزه مهارت آموزی این قشر از افراد جامعه شده است.
اشتغال و مهارت آموزی دو مقوله به هم وابسته ‌اند و در همین زمینه استاندار خوزستان روز شنبه در نشست شورای اجتماعی خوزستان گفت: در شرایط امروز اقتصادی، آشنایی افراد به ویژه زنان سرپرست خانوار با آموزش ‌های مهارتی و گسترش مهارت‌ های فنی و حرفه ‌ای در ورود به بازار کار موثر است.
غلامرضا شریعتی معتقد است:پارسال اقدامات انجام شده از سوی دستگاه های مرتبط از جمله اداره کل فنی و حرفه ای، بهزیستی و امور بانوان در مناطق حاشیه ای، خروجی رضایت بخشی نداشته است.
وی با بیان اینکه امسال باید از تجارت پارسال استفاده کرد و با توان بیشتری در محدوده مناطق حاشیه ای تلاش شود، گفت: دولت به خوزستان توجه ویژه ای دارد و به نظر می رسد برای بهره وری بیشتر از اقدامات صورت گرفته باید بسته های مهارت آموزی به جامعه هدف یعنی زنان سرپرست خانواده ارایه شود.
رییس شورای اجتماعی خوزستان با تاکید بر اینکه مهارت آموزی ها باید منجر به تولید شغل شود، افزود: شورای اجتماعی با تعریف بسته های شغلی و مهارتی می تواند به موفقیت های مناسب تری در این حوزه دست پیدا کند.
جلوگیری از هزینه اعتبارات مناطق آسیب پذیر در دیگر حوزه ها
وی همچنین خواستار تشدید نظارت ها در برگزاری دوره های آموزشی ویژه بانوان سرپرست خانواده شد و بر گسترش محدوده این آموزش ها در مناطق حاشیه نشین و محروم از جمله روستاهای خوزستان تاکید کرد.
استاندار خوزستان خطاب به اعضای شورای اجتماعی خوزستان یادآور شد: هم اکنون ۱۵ تا ۲۵ درصد از اعتبارات شورای اجتماعی کشور به خوزستان اختصاص پیدا کرده و لازم است از هزینه اینگونه منابع مالی در رفع نیازهای غیر ضروری اداری مانند تامین تجهیزات اداری جلوگیری شود.
شریعتی افزود: هزینه این اعتبارات در محل دیگری غیر از آن چیزی که برای اهداف تعیین شده درنظر گرفته شده ، حرام و غیر قانونی است.
 آسیب های اجتماعی را کتمان نمی کنیم
استاندار خوزستان در ادامه همچنین از سیاه نمایی برخی رسانه ها و فعالان اجتماعی در حوزه آسیب های اجتماعی انتقاد کرد و گفت: خوزستان در زمینه های طلاق و خودکشی به ترتیب جایگاه بیست و دوم و سیزدهم کشور را دارد اما برخی با سیاه نمایی، این ذهنیت را به وجود آورده اند که استان در این حوزه ها رتبه اول را دارد.
وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی موجود خوزستان را کتمان نمی کنیم،افزود:طرح ها و برنامه هایی در شورای اجتماعی در دست تدوین است که می تواند اینگونه آسیب ها را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد.
 ابلاغ ۱۴ میلیارد ریال برای مهارت آموزی بانوان خوزستانی
توانمندسازی و فقر زدایی زنان سرپرست خانوار مهم ترین اهداف آموزش‌ های مهارتی برای این قشر از جامعه محسوب می شود و در همین ارتباط مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، بیان کرد:امسال بر اساس الگوی ملی که شورای اجتماعی کشور تعریف کرده اعتبارات به دستگاه های خوزستان اختصاص پیدا می کند.
صادق کریمی کیا افزود: خوزستان امسال موفق شد تا از ۶۰ میلیارد ریال اعتبار مهارت آموزی بیش از۱۴ میلیارد ریال را به خود اختصاص دهد.
وی گفت:این منابع مالی به فنی و حرفه ای خوزستان اختصاص پیدا کرده تا بر این اساس آموزش ها به سمتی هدایت شوند که زنان سرپرست خانوار بتوانند توانمندسازی و دارای شغل شوند.
دبیر شورای اجتماعی خوزستان نظارت بر هزینه کرد این اعتبارات را بر عهده مدیریت امور بانوان استانداری خوزستان اعلام کرد و افزود: اداره کل بهزیستی نیز باید نسبت به معرفی بانوان سرپرست خانوار در مناطق محروم و نیز روستایی اقدام کند تا پس از آن با توجه به شرایط و نیازها آموزش های مهارتی لازم ارایه شود.
کریمی کیا گفت:خوزستان یکی از استان های کشور که از بیشترین تعداد زنان سرپرست خانوار را دارد لذا تفکیک تکالیف اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان در ارایه آموزش ها در بخش مهارت آموزی این جامعه هدف ضروری است.
ارایه آموزش های مهارتی به ۲ هزار بانوی خوزستانی
زنان سرپرست خانوار چند نقش را همزمان برعهده دارند و علاوه بر راهبری امور خانه و ایفای نقش مادری و پدری باید در تامین درآمد و حل و فصل امورات اعضای خانواده نیز نقش آفرینی کنند که در این خصوص مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان در نشست شورای اجتماعی استان بیان داشت: لازم است تا زنان به سبب اهمیت جایگاه اجتماعی ، مشکلات آنان در حوزه های مختلف ریشه ای حل شود.
فرانک موسوی یکی از مهم ترین نیازهای این جامعه هدف را مهارت آموزی و توانمندسازی آنها در راستای تولید فرصت های جدید شغلی بیان کرد و افزود: به همین منظور یک برنامه ملی تدوین شده و هر دستگاهی وظایفی دارد که از جمله آن سازمان فنی و حرفه ای است که اداره کل آن در خوزستان نیز ماموریت های ویژه ای پیدا کرده است.
وی گفت: جمعیت بانوان سرپرست خانوار خوزستان هم اکنون ۳۳ هزار نفر است که بر اساس توافقنامه منعقد شده بین شورای اجتماعی کشور و فنی و حرفه ای مهارت آموزی ۲ هزار نفر از آنها در خوزستان امسال در دستور کار قرار گرفته که با توجه به تخصیص سهم اعتباری استان بخشی از این توانمندسازی از طریق مهارت آموزی باید توسط سازمان های مردم نهاد انجام شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با اشاره به سفر اخیر معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به خوزستان و تاکید وی به بهره مندی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای بهبود وضعیت زنان و خانواده اشاره کرد و گفت: بالا بردن توان اقتصادی این قشر از جامعه منجر به کاهش آسیب های اجتماعی در بخش زیادی از حوزه ها می شود.
نهادهای حمایتی در معرفی افراد همکاری کنند
با توجه به بالا رفتن آمار جمعیتی زنان سرپرست خانوار به دلایل متعددی همچون اعتیاد، طلاق و افزایش تصادفات جاده ‎ای نیاز به توجه بیشتری برای حمایت از آنان وجود دارد و دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد عمده‎ ترین حمایت را از زنان سرپرست خانوار انجام می‌دهند، ولی حتی با افزایش دو برابری میزان پرداختی به افراد زیرپوشش، این میزان پاسخگوی نیازهای زنان سرپرست خانوار نیست و در این ارتباط مدیرکل اداره فنی و حرفه ای خوزستان خواستار همکاری این دو نهاد در معرفی افراد واجد شرایط برای دریافت آموزش های مهارت آموزی شد.
عبد النبی سواعدی در نشست شورای اجتماعی خوزستان یادآور شد: تفاهم نامه ایجاد شده بین شورای اجتماعی کشور و سازمان فنی و حرفه ای کشور در ۱۰ روز گذشته ابلاغ شده اما تاکنون اعتبار آن به خوزستان اختصاص داده نشده است.
وی ادامه داد:درخواست می شود هرچه زودتر این اعتبار اختصاص پیدا کند تا آموزش های لازم به زنان سرپرست خانواده که توسط بهزیستی معرفی می شوند تداوم داشته باشد.
سواعدی همچنین اعتقاد دارد که بخش قابل توجه ای از برگزاری دوره های مهارت آموزی بانوان سرپرست خانواده منجر به ایجاد فرصت های شغلی متعدد در خوزستان شده است.
برنامه ششم توسعه و توانمندسازی بانوان
زنان سرپرست خانوار به سه گروه بد سرپرست، بی سرپرست و خود سرپرست تقسیم می ‌شوند که سومی به دخترانی که سن ازدواج آنان رد شده است، اشاره دارد و تلاش‎ ها باید در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به عنوان نیروهای تازه نفس و جوان و سوق دادن آنان به سمت تولیدکنندگی و کارآفرینی باشد.
در برنامه ششم توسعه به مهارت ‌آموزی و توانمند سازی زنان سرپرست خانوار اشاره مستقیم و جدی ‎تری از سایر برنامه ‎ها شده است و در این برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت زنان به عنوان متولی اصلی امور زنان تعیین شده اند، اما نکته‎ قابل توجه این است که در وهله‎ نخست شناسایی این افراد و ثبت اطلاعات باید به درستی انجام شود.
همچنین بسیاری از زنان کارآفرین موفق به فروش محصولات خود نمی ‎شوند و از این رو راهنمایی درست آنان و ایجاد بازار فروش برای به فروش رفتن محصولات آنان که از اهمیت زیادی برخوردار است، از مواردی بوده که باید در دستور کار قرار گیرد.
علاوه بر این برنامه ‎ریزی ‌در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید به صورت مدون باشد و به کارگیری آنان نیز باید بر اساس ظرفیت های هر منطقه انجام شود تا تمامی این اقدامات نتیجه بدهد؛ همچنین فروش محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار می ‎تواند در بهبود وضع معیشتی خود آنان و وضعیت اقتصادی استان نقش موثری داشته باشد.
اما در این بین نیز خیریه‌ های خصوصی می ‎توانند کمک زیادی به زنان سرپرست خانوار کنند؛ ولی بخش عمده‎ ای از این حمایت‎ ها مالی بوده و اقدام خاصی به منظور توانمندسازی آنان انجام نمی ‎شود.
گفتنی است، بر اساس اعلام معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بین سه تا سه و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌ کنند.
مرجع / ایرنا