۶۹۰ بانوی کم بضاعت درشمال خوزستان از سبدغذایی بهره مند هستند

به گزارش پایگاه خبری زنان آگاه(آوانا)-به نقل از ایرنا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ۶۹۰ بانوی باردار و شیرده کم بضاعت در شهرهای شوش، دزفول و گتوند از سبد غذایی بهره مند هستند.

شاپور مسعودی فر افزود: با پیگیری های معاونت بهداشتی و همکاری بنیاد علوی این سبد غذایی به مادران باردار و شیرده کم بضاعت مناطق محروم و سخت گذر اختصاص یافته که شامل مواد پروتئینی گیاهی و حیوانی، حبوبات و لبنیات است.

وی اظهار داشت: سبدهای غذایی هر ۲ ماه یکبار به مناطق سخت گذر و محروم این شهرها منتقل و بین این افراد توزیع می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تقدیر از حمایت بنیاد علوی از تهیه این سبدهای غذایی گفت: دانشگاه علوم پزشکی دزفول سالانه برای نگهداری و حمل سبدهای غذایی به مناطق دوردست دزفول، شوش و گتوند افزون بر ۲ میلیارد ریال هزینه می کند.

طرح مراقبت های اولیه سلامت جایگزین طرح پزشک خانواده 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص طرح پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده شهری در سالهای گذشته به صورت پایلوت در ۶ شهر استان خوزستان از جمله گتوند اجرا شد.

مسعودی فر افزود: پس از اجرای این طرح و اعمال برخی تغییرات، ارتقای مراقبت های اولیه سلامت در مناطق شهری و حاشیه ای مدنظر قرار گرفت.

وی اظهار داشت: طرح بیمه روستائیان و عشایر با تحت پوشش قراردادن حدود ۴۰۰ هزار نفر در شهرهای شوش، دزفول و گتوند برای مناطق روستایی از حدود ۱۱ سال پیش و طرح ارتقای مراقبت های اولیه سلامت از حدود سه سال پیش با تحت پوشش قرار دادن حدود ۴۰۰ هزار نفر اجرا شده اند.

وی افزود: در قالب طرح ارتقای مراقبت های اولیه سلامت جمعیت شهری بین پایگاه های سلامت تقسیم می شوند و هر پایگاه بین چهار تا ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اضافه کرد: هر مراقب سلامت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد جامعه را تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: در شهرهای دزفول، شوش و گتوند ۱۲۵ مراقب سلامت این وظیفه را بر عهده دارند که خدماتی چون واکسیناسیون، مراقبت های مادر باردار و کودک شیرخوار، خطرسنجی( دیابت و فشار خون) را انجام می دهند و در صورت نیاز افراد را برای ارائه خدمات بیشتر به مراکز مورد نظر معرفی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۹۸ درصد از جمعیت هدف تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار می گیرند، گفت: جذب برخی افراد چون سالمندان و میانسالان برای دریافت خدمات بهداشتی دشوار است لذا از شهروندان درخواست می شود همکاری لازم برای دریافت این خدمات را داشته باشند.

مسعودی فر با بیان اینکه ۱۹ پایگاه سلامت در شهرستان دزفول فعال است که کلیه مناطق را تحت پوشش قرار می دهند، افزود: هیچ جمعیتی خارج از محدوده این پایگاه ها نیست ضمن اینکه برای مناطق دوردست و کوهستانی نیز خدمات بیمه روستائیان ارائه می شود که بصورت هفتگی انجام می شود.

سهم مردان از خدمات بهداشتی ناچیز است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: متاسفانه مردان به دلیل داشتن مشغله های فراوان کمتر به سمت مراکز بهداشتی روی می آورند تا از این خدمات بهره مند شوند از طرفی جذب مردان و افراد سالمند و میانسال به مراکز بهداشتی کاری دشوار است.

وی با تبریک ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا اظهار داشت: هر ساله فائو برنامه های مختلفی با شعارهای ویژه برگزار می کند تا بتواند با اقدامات پیشگیرانه بویژه در دوران کودکی از بروز بیماری ها در نوجوانی و میانسالی جلوگیری کند.

وی افزود: براساس اطلاعات تکان دهنده ای که فائو ارائه می کند اگر حدود ۵۰ درصد زنان و ۲۰ درصد مردان یک کشور دچار کم خونی باشند حدود ۲۰ درصد از توان جمعیت کم می شود که این امر بر ضرورت توجه به تغذیه و جلوگیری از بروز بیماری ها می افزاید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در یک دهه اخیر دوباره به سمت گرسنگی بیشتر پیش می رویم و طبق آماری که ارائه شده تا سال ۲۰۳۰ دستیابی به گرسنگی صفر جهانی امکان پذیر است که علت آن هم جنگ و نزاع، کاهش تولیدات داخلی کشورها و تاثیر شرایط اقتصادی است که در حال حاضر در سودان جنوبی و یمن نیز مشهود است.

وی افزود: طبق برآورد تن سنجی در سال های ۸۸ و ۹۱ ایران به ۱۱ اقلیم تقسیم شد که استان خوزستان در ۲ اقلیم قرار گرفته و شمال خوزستان همراه با استان های کردستان، ایلام، همدان و کرمانشاه در اقلیم ۱۰ قرار گرفته است و اقدامات در حال انجام در مراکز بهداشتی حاصل نتایج این تن سنجی است.

وی اضافه کرد: براساس آمار حاصل از تن سنجی انجام شده در سال ۹۱، بیش از ۱۲ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در اقلیم ۱۰ کشور که دزفول را نیز شامل می شوند لاغری خفیف دارند.

مسعودی فر گفت: ۲ درصد این کودکان لاغری متوسط دارند و لاغری شدید در این سن بسیار محدود است.

وی افزود: طبق تن سنجی سال ۹۱، در اقلیم ۱۰ کشور بیش از ۱۷ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه دچار کوتاه قدی خفیف، پنج درصد دچار کوتاه قدی متوسط و ۲ درصد دچار کوتاه قدی شدید هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار داشت: در گروه سنی ۶ ساله، هشت درصد دچار کوتاه قدی شدید، هشت درصد دچار کوتاه قدی متوسط و چهار درصد دچار کوتاه قدی ضعیف هستند.

وی درخصوص اضافه وزن نیز گفت: پنج درصد از کودکان ۶ ساله طبق آمار سال ۹۱، اضافه وزن خفیف، ۲ درصد اضافه وزن متوسط و ۲ درصد اضافه وزن شدید دارند.

مسعودی فر افزود: براساس آمار سال ۹۱، ۴۳ درصد کودکان ۶ ساله اقلیم ۱۰ کشور به کمبود ویتامین دی، ۱۲ درصد به کم خونی و هشت درصد به کمبود روی مبتلا بودند ضمن اینکه ۴۱ درصد از نوجوانان به کمبود ویتامین D، شش درصد به کمبود روی و هشت درصد به کم خونی مبتلا بودند.

وی گفت: با توجه به آمار ارائه شده در سال ۹۱ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدد رفع مشکل برآمد و طرح مکمل یاری و مراقبت از مادران باردار و شیرده با شدت بیشتری اجرا شد زیرا طبق آمار سال ۹۱، ۴۴ درصد از مادران باردار دچار کمبود ویتامین D، ریزمغزی ها و کم خونی تشخیص داده شدند.

وی درخصوص بررسی چاقی و اضافه وزن افراد نیز گفت: براساس نمایه توده بدنی، ۲۸ درصد افراد در اقلیم ۱۰ کشور دچار چاقی و ۳۹ درصد آنها اضافه وزن داشتند ضمن اینکه حدود ۱٫۵ درصد میانسالان کم وزن بودند، ۳۹ درصد اضافه وزن داشتند و ۲۸ درصد چاق بودند.

وی اظهار امیدواری کرد تا افق ۱۴۰۴ تاثیر مکمل یاری با ارائه روی، آهن و ویتامین D مشخص و در آمار تغییراتی حاصل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: ۳۲ هزار کودک زیر ۲ سال در شهرهای دزفول، شوش و گتوند از خدمات بهداشتی بهره مند هستند که از سه سال پیش تاکنون جمعیت شهری نیز تحت پوشش قرار گرفته اند و هر ماهه ۲ قطره آهن و ویتامین D جهت پیشگیری از بروز بیماری در نوجوانی به کودکان ارائه می شود.

وی افزود: ۸۰ هزار پسر و ۴۰ هزار دختر بالای ۶ سال تا قبل از ۱۸ سال در شهرهای دزفول، شوش و گتوند قرص ویتامین D و آهن داده می شود و به ۲۷۰ هزار میانسال نیز ویتامین D عرضه می شود.

وی همچنین از ارائه کلسیم به ۵۰ هزار سالمند در شهرهای دزفول، شوش و گتوند خبر داد و گفت: اولویت ارائه خدمات بهداشتی به کودکان زیر ۲ سال و مادران باردار است.
۷۰۵ هزار و ۷۵۴ نفر از شهرهای شوش، دزفول و گتوند از خدمات بهداشتی بهره مند هستند که در ۲ سال اخیر ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت بهداشتی به این جمعیت ارائه شده است.